پمپ لجن کش چیست؟

پمپ لجنکش یا کفکش

به پمپ‌هایی که وظیفه انتقال آب‌های غلیظ را بر عهده دارند،پمپ های کفکش یا لجنکش می‌گویند. منظور از آب‌های غلیظ، آب‌هایی است که ناخالصی‌هایی مثل گل‌ولای، لجن ته‌نشین شده، ذرات ریز شن، و زباله‌های ریز دارند.ش این پمپ‌ها جزو رده‌بندی پمپ‌های سانتریفیوژ می‌باشند و کاملا در سیالی که می‌خواهند پمپاژ شوند مستغرق می‌باشند.پمپ لجن کش از گروه پمپ های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز بوده و به منظور انتقال و پمپاژ سیالات همراه با ذرات جامد و معلق مانند آب های گل آلود و فاضلاب های صنعتی و خانگی استفاده می شود. این نوع از پمپ ها جهت پمپاژ مایعات حاوی ذرات جامد معلق و الیاف بلند، فاضلاب، آبهای آلوده، آبهای گل آلود، سیالات دارای ذرات سایشی و غیره مناسب می باشند. پمپ های لجن کش را گاهی پمپ غلیظ کش، پمپ فاضلابی، الکترو پمپ دوغاب یا اسلاری و پمپ گل کش نیز مینامند.پمپ های لجن کش در دو نوع ساده و فلوتر دار تولید میشوند. در برخی از موارد پیش می آید که آب و یا سیال از سطح بالای پمپ لجن کش پایین تر می آید و باعث گرم شدن و آسیب دیدن الکتروموتور لجن کش میگردد که برای بر طرف کردن این مشکل از وسیله ای به نام فلوتر استفاده میکنند. فلوتر بوسیله یک کابل کوتاه به پمپ لجن کش متصل است و در کنار پمپ قرار می گیرد و کار آن روشن و خاموش کردن پمپ لجن کش به صورت اتوماتیک می باشد بدین صورت که هر وقت آب از سطح بالایی پمپ لجن کش پایین تر می آید جریان برق ورودی به پمپ لجن کش را قطع و وقتی آب از سطح بالایی پمپ لجن کش بالاتر می رود جریان برق ورودی به پمپ لجن کش را وصل میکند. فلوتر معمولا بر روی پمپ های لجن کش تک فاز نصب میگردد و در بیشتر پمپ های لجن کش تک فاز بصورت نصب شده از قبل و در کارخانه موجود است.پمپ ها ی لجنکش تک فاز (220 ولت ) و سه فاز ( 380 ولت ) هستند.

پمپ های لجن کش انواع مختلفی دارند: :

پمپ لجنکش استیل:

در پمپ لجن کش استیل، بدنه و پروانه از جنس استینلس استیل می باشد و معمولا در مکانهایی کاربرد دارد که سیال خاصیت اسیدی و خورندگی زیاد داشته باشد که همین امر در مواردی غیر از پمپ لجن کش استیل باعث خورندگی سریع پمپ لجن کش می شود.انتخاب این نوع از پمپ لجن کش برای مواردی که آب و یا سیال مورد نظر خورندگی زیادی داشته باشد بهترین انتخاب محسوب می شود و این گونه از پمپ لجن کش را می توان در انواع پمپ لجن کش استیل تک فاز و پمپ لجن کش استیل سه فاز استفاده کرد.

پمپ لجنکش چدنی:

پمپ لجن کش چدنی نسبت به پمپ لجن کش استیل پر مصرف تر و دارای قیمت ارزانتری است و بدنه آن از جنس چدن می باشد. پروانه آن میتواند از جنس چدن، برنز یا استیل باشد اگرچه نوع چدنی آن معمولتر است. پمپ لجن کش چدنی معمولا برای پمپاژ آب هایی با غلظت بالا که خورندگی نداشته باشند استفاده میگردند چون مقاومت این مدل از پمپ لجن کشدر برابر خوردگی و اسیدی مانند پمپ لجن کش استیل نمی باشد.

پمپ لجنکش برنزی:

پمپ لجن کش برنزی نسبت به دو نوع دیگر از مورد مصرف کمتری برخوردار است و جهت پمپاژ آب شور یا آب دریا از این نوع پمپ لجن کش با بدنه و پروانه برنزی استفاده می گردد.

پمپ لجنکش خردکن دار:

پمپ لجن کش خردکن دار نوعی از پمپ لجن کش می باشد تا قابلیت پمپاژ سیالات دارای الیاف بلند، پارچه، لاستیک و پلاستیک را بدون انسداد مجاری پمپ داشته باشد. در قسمت ورودی این نوع از پمپ لجن کش، تیغه های برنده ای برای خرد و تکه تکه کردن پلاستیک، پارچه، چوب و غیره وجود دارد.

راهنمای انتخاب پمپ :

برای انتخاب بهترین نوع پمپ، حتماً باید به شرایط کار و نوع سیال و لجنی که قرار است جمع‌آوری و جابه‌جا شود، دقت نمایید. اما به‌طور کلی، برای انتخاب بهترین لجن‌کش باید به قدرت موتور، میزان آبدهی، و قطر دهانه ورودی و خروجی دقت شود. دانستن این نکته هم مفید است که اصولاً پمپ کف کش چدنی، به نسبت پمپ لجن کش استیل، ارزان‌تر، محبوب‌تر، و پر‌استفاده‌تر است. البته بهتر است که اغلب از پمپ لجن کش استیل استفاده شود، به این دلیل که برخی از آب‌ها خاصیت خورندگی دارند و درصورتی‌که از پمپ کف کش استیل استفاده نشود، به‌سادگی باعث بروز خوردگی لجن‌کش خواهند شد.

کاربرد در صنایع مختلف :

●استفاده در تصفهیه خانه ها
●جمع آوری و انتقال آب های سطحی
●انتقال اسید ها و محلول های شیمیایی
●انتقال لجن های رقیق و نیمه غلیظ و غلیظ
●انتقال فاضلاب یا پساب های صنعتی ،شهری و بهداشتی