چربی گیر ها:

امروزه یکی از آلاینده های معمول در فاضلاب صنایع مختلف، وجود روغن و چربی در پساب خروجی می باشد، وجود بیش از حد این آلاینده ها مدیران صنایع مختلف را ملزم به استفاده از چربی گیر ها می نماید.امروز روز با پیشرفت علم و تکنولوژی روش های مختلفی درحذف روغن و چربی ازپساب کاربرد دارد،که مقرون به صرفه ترین و اقتصادی ترن روش، ” روش ثقلی” می باشد.فاضلاب آشپرخانه ها و تالارهای پذیرایی، حاوی ذرات معلق روغن و چربی به صورت معلق(امولوسیون) می باشند ،که ساده ترین روش ممکن برای حذف این آلاینده ها ایجاد یک محیط آرام و بدون اغتشاش می باشد.چربی گیر ها،امکان جداسازی این آلاینده ها را قبل از ورود به چاه فراهم می کنند.

مزایای چربی گیر:

● جلوگیری از ورود روغن و چربی از فاضلاب به منهول ها و دیواره های چاه جاذب (مسدود شدن و گرفتگی لوله های انتقال و چاه جاذب )
● پایین آوردن بار آلودگی فاضلاب برای ورود به مراحل بعد تصفیه خانه (در تصفیه خانه های بتنی و فلزی – بالا بردن راندمان تصفیه خانه)
● جلوگیری از پر شدن سریع چاه جاذب به دلیل ورود ذرات معلق (نظیر برنج، پلاستیک، درب نوشابه و…)(به دلیل تعبیه یک عدد سبد آشغالگیر در ورودی جریان)

روش های چربی گیر (حذف روغن) از پساب :

روش DAF

روش CPI

روش API

DAF

این روش نسبت به روش های دیگر حذف روغن و چربی متداول تر است.در این روش در مسیر ورود فاضلاب به پمپ (یعنی قسمت مکش پمپ)، هوا و ماده منعقد کننده به فاضلاب افزوده میشود، سپس از پمپ عبور میکند، در نتیجه این امر ضمن اختلاط مواد منعقد کننده و هوا با فاضلاب، فشار جریان تا حد دلخواه افزایش پیدا میکند، سپس مجموعه مزبور وارد یک محفظه سربسته محبوس می شود تا اینکه ترکیبات فوق با یکدیگر مخلوط و یکنواخت شود.در این مخزن زمان ماند حدود ۱ دقیقه و فشار هوا در حدود ۳-۲ اتمسفر است. بعد از این مرحله، فاضلاب وارد حوضچه شناور سازی می شود.در این فرآیند حوضچه شناور سازی در هوای آزاد قرار دارد. در این صورت حبابهای هوا به سرعت تشکیل میشود و با مکانیزم های مختلفی ذرات جامد یا مایع را به همراه خود به سطح حوضچه منتقل میکنند.
شایان ذکر است که مواد منعقد کننده علاوه بر اینکه امکان اتصال ذرات مایع یا جامد را به حباب های هوا افزایش میدهند با نزدیک کردن ذرات به یکدیگر قطر آنها را افزایش داده و از این طریق هم سرعت صعود را افزایش می دهند.در اين طرح به منظور تصفيه پساب موجود با دبي ورودي ۱۰M3، پروسه تصفيه مطابق با استانداردهای فاضلاب در نظر گرفته مي­شود.همچنین در این قسمت به جهت بالا بردن راندمان عمل تصفیه از تزریق ماده شیمیایی منعقد کننده نیز استفاده خواهد شد. لازم به ذکر است ماده شیمیایی مورد نظر پلی آلومینیوم کلراید-PAC میباشد.

مزایای پلی آلومینیوم کلراید (PAC) نسبت به سایر منعقد کننده ها:

● فلاک هایی با دانسیته بالا تشکیل می دهد.
● در دامنه وسیع تری از رنج PH عمل میکند.
● اگر در آب یا فاضلاب فسفات باشد کارایی PAC جهت حذف فسفر بیشتر است.
● برای حذف مقدار معینی از مواد کلوئیدی میزان مصرف نسبت به سائر مواد شیمیایی کمتر است.

مزایای روش شناور سازی DAF نسبت به سایر روش های حذف روغن و چربی:

● امکان کاهشBOD و تثبیت واقعی مواد بیشتر است.
● امکان تولید بوی نامطبوع در این روش بسیار کمتر است.
● به زمان ماند کمتری نیاز دارد، در نتیجه هزینه ساخت آن پایین تر است.
● به کمک این فرایند هم میتوان مواد قابل ته نشینی و هم مواد سبک را جدا سازی کرد.
● در اکثر موارد غلظت مواد شناور شده بیشتر از مواد ته نشین شده است که در نتیجه به راحتی قابل جمع آوری است.
● راندمان حذفTSS وBOD به روش شناور سازی به ترتیب ۵۰-۹۰ و ۶۰ -۸۵ درصد گزارش شده است.

CPI

CPI) Corrugated Plate Interceptors) نوعی دیگر از چرب گیرمی باشد. در این نوع چربی گیر ثقلی است که از آن برای جداسازی چربی و روغن و ذرات معلق قابل ته نشینی از آب یا فاضلاب استفاده می شود. اساس کار در این نوع چربیگیر شبیه چربیگیر API می باشد با این تفاوت که در آن از صفحات موازی و مواج (Corrugated Plate) به منظور افزایش سطح و افزایش راندمان جداسازی استفاده می شود. از جمله مزایای این روش نصب به API کاهش 80 تا 85 درصدی ابعاد واحد و به طبع کاهش هزینه ساخت می باشد. واحدهای CPI از مجموعه صفات مواج که با زاویه 45 تا 60 درجه تشکیل شده که با فاصله 0.75 تا 1.5 اینچ از هم قرار گرفته اند. جنس این صفحات بسته به مشخصات فیزیکی و شیمیایی پساب ممکن است فلزی و یا پلاستیکی باشد.

API

برای جداسازی چربی و روغن غیر امولسیونی و نامحلول در آب از چربیگیر API استفاده می شود. API یکی از قدیمی ترین انواع چربی گیر می باشد. اساس کار این فرآیند بر پایه اختلاف دانسیته آب و روغن می باشد.
در این فرآیند پساب حاوی چربی و روغن وارد مخزن می شود در اثر نوع جریان و زمان ماند هیدرولیکی قطرات چربی و روغن و ذرات سبک شناور شده و بر روی سطح مخزن جمع می شوند که توسطح اسکیمر از روی سطح جمع آوری شده و از پساب جدا می شوند، ذرات سنگین و قابل ته نشینی نیز در کف مخزن ته نشین می شوند و توسط لجن روب از کف مخزن جمع آوری می شوند.